WITAM! Na www.volkswagenjetta.prv.plWITAM! Na www.volkswagenjetta.prv.plWITAM! Na www.volkswagenjetta.prv.plWITAM! Na www.volkswagenjetta.prv.pl




 
 

Silniki

Typ silnika - Czterocylindrowy w układzie rzędowym, chłodzony cieczą, wałek rozrządu w głowicy.
Kolejność zapłonu - 1-3-4-2 (Pierwszy cylinder od strony koła rozrządu).

Rodzaje silników - 1.1 i 1.3

Typ

Pojemność

Średnica

Skok

Stopień sprężania

GN/HZ

1043 cm3

75 mm

59 mm

9.5 : 1

MH/HK

1272 cm3

75 mm

72 mm

9.5 : 1

Rodzaje silników - 1.5, 1.6 i 1.8

Typ

Pojemność

Średnica

Skok

Stopień sprężania

JB

1457 cm3

79.5 mm

73.5 mm

8.2 : 1

EW

1588 cm3

79.5 mm

80.0 mm

9.0 : 1

EZ

1595 cm3

81.0 mm

77.4 mm

9.0 : 1

GU/EX/EV/DX

1781 cm3

81.0 mm

86.4 mm

EX 9.0 : 1
DX/EV/GU 10.0 : 1

DIESEL JR/RA/SB/1V

1588 cm3

76.5 mm

86.4 mm

23.0 : 1

 

Wiadomości ogólne

Modele M2 Volkswagena Golf i Jetta produkowane były od marca 1984r. Głównymi widocznymi różnicami w stosunku do wcześniejszych modeli były: zmienione nadwozie i dodatkowe elementy wyposażenia.

Silnik i skrzynia biegów są umieszczone poprzecznie z przodu samochodu, napęd przenoszony na przednie koła. Dokonano drobiazgowych ulepszeń mechaniki, aby poprawić noc użyteczną i zmniejszyć zużycie paliwa.

Podobnie jak wczesniejsze modele, również M2 cieszy sie popularnością, zapewniając oszczędność, niezawodność i komfort jazdy.

Zaczepy do holowania są zamontowane z przodu i z tyłu samochodu. Przedni zaczep zakryty jest plastikową pokrywą. Żeby odsłonić zaczep do holowania, należy ścisnąć pokrywę, jednocześnie pociągając ją do przodu. Lina holownicza nie powinna być wiązana do żadnego innego elementu. Najlepiej jest używać liny, aby zmniejszyć naprężenie w obu samochodach. Może to być lina ze sztucznego włókna lub lina z elastycznym łącznikiem.

Części zamienne dostępne są w wielu miejscach, np.: w warsztatach VW, innych warsztatach i sklepach z akcesoriami samochodowymi oraz w hurtowniach części samochodowych.

 

  • Numery identyfikacyjne samochodu
    Bardzo ważne są numery identyfikacyjne samochodu przy zamawianiu części zamiennych lub uzyskaniu informacji. Do tej pory było wiele modyfikacji samochodu.
  • Tabliczka identyfikacyjna samochodu
    Znajduje się w komorze silnika, z prawej strony
  • Numer podwozia
    Jest w komorze silnika na przegrodzie oddzielającej silni od części pasażerskiej (pod przednią szybą).
  • Numer silnika
    W modelach 1.05 i 1.3 litra umieszczony jest na bloku cylindrów, obok wspornika alternatora.
    W modelach 1.6 i 1.8 litra umieszczony jest po lewej stronie obok cylindrów. 

Układ chłodzenia i smarowania

Układ chłodzenia

Pojemność układu chłodzenia

6.3 litra

Ciśnienie robocze układu

1.2 bar

Wyłącznik wentylatora chłodnicy

Temperatura włączenia

93 do 98 °C

Temperatura wyłączenia

88 do 93 °C

Temperatura początku otwarcia termostatu

1.1 i 1.3

92 °C

1.6 i 1.8

85 °C

Temperatura całkowita otwarcia termostatu

102 °C

Wydłużenie termostatu

Po podgrzaniu do temp 102 C termostat powinien wydłużyć się o co najmniej

7.0 mm

Płyn chłodzący

Stężenie

temp. zamarzania

40%

-25 °C

50%

-35 °C

Układ smarowania
Typ - Układ smarowania z filtrem bocznikowym

Pompa oleju 1.6 i 1.8

Luz międzyzębny

0.05 mm

Dopuszczalne zużycie

0.20 mm

Dopuszczalny luz poosiowy

0.15 mm

Ciśnienie oleju przy 2000 obr/min i 80 C

Dla silników benzynowych

2.0 min 1.4 bar

Dla silników wysokoprężnych z doładowaniem

2.0 min 0.9 bar

Ciśnienie na wolnych obrotach

0.3 bar

Pojemność układu smarowania

3.5 litra

Od września 1985r

4.5 litra

 

 

Silniki wysokoprężne
Typ - BOSCH

Filtr paliwa

Bosch 450 906 101

Pompa wtryskowa

rozdzielaczowa, Bosch

Kolejność wtrysku
(nr 1 od strony paska rozrządu)

1-3-4-2

Prędkość obrotowa biegu jałowego

 

 

do VII 1985

850 100 obr/min

od VIII 1985

850 30 obr/min

Prędkość obrotowa

maxymalna

5350 50 obr/min

turbodiesel

5100 50 obr/min

Obsady wtryskiwaczy

Oznaczenie obsady wtryskiwacza Bosch - 0432217083

Rozpylacze

Oznaczenie rozpylacza Bosch DNOSD293

Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza

nominalne

13...13.8 MPa

minimalne dopuszczalne

12 MPa

turbodiesel

nominalne

15,5...16.3 MPa

minimalne dopuszczalne

14 MPa

Filtr powietrza

suchy, z wymiennym wkładem

 

 

Układ elektryczny

Typ - Tak jak i w innych samochodach VW Golf i Jetta wyposażone są w 12 V-ową instalację prądu stałego z minusem na mase.

Oporność uzwojenia cewki zapłonowej

Układ ze stykami przerywacza

Uzwojenie pierwotne

1.7 do 2.1 ohma

Uzwojenie wtórne

7000 do 12000 ohma

Układ tranzystorowy

Uzwojenie pierwotne

0.52 do 0.76 ohma

Uzwojenie wtórne

2400 do 3500 ohma

Rozdzielacz zapłonu

Kierunek obrotów

1.1 i 1.3

Przeciwny do ruchu wskazówke zegara

1.6 i 1.8

Zgodny z ruchem wskzówek zegara

Odstęp styków przerywacza

0.4 mm

Kąt zwarcia przerywacza

44° do 50°

Początek działania regulatora podciśnieniowego

1.1

1100 do 1500 obr/min

1.3

1500 do 1900 obr/min

1.6

1100 do 1300 obr/min

1.8

900 do 1100 obr/min

1.8 wtryskowy

1150 do 1450 obr/min

Kąt wyprzedzenia zapłonu

1.1 i 1.3

1.6 i 1.8

18°

1.8 wtryskowy

Świece zapłonowe

1.1

Champion N7YCC lub N7YC

1.3, 1.6 i 1.8 do połowy 1985

Champion N7YCC lub N7YC

1.3, 1.6 i 1.8 od połowy 1985

Champion N7YCC lub N7BYC

Odstęp elektrod świecy

Champion N7YCC lub N7BYC

0.8 mm

Champion N7YC

0.7 mm

Alternator
Typ - Bosch lub Motorola

Prąd maksymalny

55.65 lub 90 A

Minimalna długość szczotek

5 mm

Rezystancja uzwojenia wirnika alternatora Bosch

55 A

2.9 do 3.2 ohma

65 A

2.8 do 3.1 ohma

90 A

3.0 do 4.0 ohma

Rezystancja uzwojenia wirnika alternatora Motorola

55 A

3.1 do 3.3 ohma

65 A

3.9 do 4.1 ohma

Żarówki

Reflektory główne

60/55 W

Przednie światła pozycyjne

4 W

Tylne światła pozycyjne

5 W

Światła stop

21 W

Światła kierunkowskazów

21 W

Światła cofania

21 W

Światła oświetlenia deski rozdzielczej

2 W

 

Sprzęgło

Typ - Jednotarczowe, suche ze sprężyną tarczową z mechaniczną lub automatyczną regulacją luzu.

Skok jałowy pedału sprzęgła

15 do 20 mm

Średnica zewnętrzna tarczy sprzęgła

084 4-biegowa

180 mm

020 4-biegowa

190 mm

020 5-biegowa

200 mm

020 5-biegowa (sportowa)

210 mm

Maksymalne bicie tarczy mierzone 2.5 mm od zewnętrznego brzegu tarczy

084

0.3 mm

020 4 i 5-biegowa

0.2 mm

Dopuszczalna głębokość wgłębień na końcach sprężyny tarczowej

084

0.3 mm

Dopuszczalny luz obwodowy tarczy

0.2 mm

Luzowi 0.2 mm na ząbkach wielowypustu odpowiada 1.9 mm na zewnętrznej średnicy tarczy .

Momenty dokręcania śrub i nakrętek
Skrzynia biegów typ 084

Doscisk sprzęgła

25 Nm

Koło zamachowe

75 Nm

Tuleja prowadząca łożyska wycisku

15 Nm

Skrzynia biegów typ 020 4 i 5-biegowa

Koło zamachowe

20 Nm


Docisk sprzęgła

Śruby ze wzmocnieniem

200 Nm

Śruby bez wzmocnienia

75 Nm

 

 

Skrzynia biegów

Typ - 4 lub 5-biegowa, wszystkie biegi (również bieg wsteczny) synchronizowane.

Oznaczenia skrzyni biegów

4-biegowa silnik 1050 cm3

084 (6F)

4-biegowa silnik 1300 cm3

084 (4F lub 5F)

4-biegowa silnik 1600 cm3

020 (4R)

5-biegowa silnik 1600 cm3

020 (4T lub 9A)

5-biegowa silnik 1800 cm3

020 (8A)

Pojemności

Skrzynia biegów 084

2.2 litra

Skrzynia biegów 020 4-biegowa

1.5 litra

Skrzynia biegów 020 5-biegowa

2.0 litra

Luz szczeliny pierścienia synchronizatora

0.5 mm

Maksymalny luz wzdłużny wałka wej i wyj

0.5mm

Skrzynia biegów 020 4 i 5-biegowa

Luz szczeliny pierścienia synchronizatora

0.5 mm

Grubość sprężystych pierścieni zabezpieczających, służących do regulacji luzu koła zębatego 3-go biegu

Kolor

Brązowy

2.5 mm

Czarny

2.6 mm

Jasny

2.7 mm

Miedziany

2.8 mm

Mosiężny

2.9 mm

Niebieski

3.0 mm

Położenia

 

084 (All)

020 (4R)

020 (4T)

020 (9A)

1 bieg

3.45

3.45

3.45

3.45

2 bieg

1.95

1.94

1.94

2.11

3 bieg

1.25

1.28

1.28

1.44

4 bieg

0.89

0.90

0.90

0.89

5 bieg

-

-

0.74

0.89

bieg wsteczny

3.38

3.16

3.16

3.16

Przekładnia główna

3.88

3.66

3.66

3.66

 

 

Półosie napędowe

Typ - Półoś pełna (lewa) oraz wykonana z rury (prawa), z przegubem równobieżnym na każdym końcu. W modelach z silnikiem o mocy 55 i 65 kW na prawej półosi zamocowany jest tłumik drgań.

Długość półosi

Lewa

Prawa

Skrzynia biegów 084

465 mm

677.2 mm

Skrzynia biegów 020

Modele inne niż GTI

443 mm

677.2 mm

Modele GTI

447 mm

681.2 mm

Skrzynia automatyczna 010

443 mm

677.2 mm

 

Układ hamulcowy

Typ - Hamulec zasadniczy hydrauliczny, dwuobwodowy ze wspomaganiem podciśnieniowym, działający na cztery koła, dwuobwodowy, rozdzielony po przekątnej pojazdu, w niektórych modelach z korektorem hamowania kół tylnych.

Przednie hamulce tarczowe

Grubość tarczy (nominalna)

1050 i 1300 cm3

10 mm

1600 i 1800 cm3

12 mm

1800 cm3 z wentylowanymi tarczami

20 mm

Grubość tarczy (minimalna)

1050 i 1300 cm3

8 mm

1600 i 1800 cm3

10 mm

1800 cm3 z wentylowanymi tarczami

18 mm

Grubość klocków hamulcowych (nominalna)

1050 i 1300 cm3

12 mm

1600 i 1800 cm3

14 mm

1800 cm3 z wentylowanymi tarczami

10 mm

Grubość klocków hamulcowych (minimalna)

Dla wszystkich typów

7 mm

Max bicie tarcz mierzone przy krawędzi zewnętrznej

0.06 mm

Hamulce tylne bębnowe

Wewnętrzna średnica bębna hamulcowego

180 mm

Max średnica bębna hamulcowego

181 mm

Max bicie bębna

Promieniowe - na powierzchni trącej

0.05 mm

Wzdłużne - na powierzchni styku z kołem jezdnym

0.2 mm

Grubość okładziny szcęki hamulcowej (łącznie ze szczęką)

5.0 mm

Minimalna grubość okładziny szczęki (bez szczęki)

2.5 mm

Średnica cylinderka hamulcowego

14.29 mm i 17.46 mm

Hamulce tylne tarczowe

Grubość tarczy hamulcowej (nominalna)

10.0 mm

Grubość tarczy hamulcowej (minimalna)

8.0 mm

Max bicie tarczy

0.06 mm

Grubość klocka hamulcowego (nominalna)

12.0 mm

Grubość klocka hamulcowego (minimalna)

7.0 mm

Pompa hamulcowa dwustopniowa

Średnica cylindra pompy

20.64 mm

Serwo

Średnica przepony serwa

177.8 mm i 228.6 mm

 

 

Układ kierowniczy

Typ - Z przekładnią zębatkową i bezpieczną energochłonną kolumną kierownicy. Na życzenie montowane jest wspomaganie w układzie kierowniczym.

Średnica zawracania

10.5 m

Promień zataczania ujemny

8.2 mm

Liczba obrotów koła kierownicy

W modelu standardowym

3.83

W modelu ze wspomaganiem

3.17

Położenie przekładni kierowniczej

W modelu standardowym

20.8

W modelu ze wspomaganiem

17.5

Pojemność układu kierowniczego ze wspomaganiem

0.7 do 0.9 litra

Olej do przekładni kierowniczej ze wspomaganiem

ATF

Pasek klinowy napędu pompy wspomagania

9.5 x 740 LA

Geometria kół przednich

Zbieżność

Kąt pochylenia koła

-30°

Dopuszczalna różnica pomiędzy obiema stronami

30°

Kąt wyprzedzenia zwrotnicy

1°30`

Dopuszczalna różnica pomiędzy obiema stronami

Geometria kół tylnych

Zbieżność

25`

Dopuszczalny błąd w regulacji

25`

Kąt pochylenia koła

-1°40`

Dopuszczalna różnica pomiędzy obiema stronami

25`

 

 

Zawieszenie

Typ - Niezależne, z kolumnami resorującymi, typu Mac Pherson, dolnymi wahaczami trójkątnymi. W niektórych modelach montowany jest stabilizator poprzeczny. W skład kolumn resorujacych wchodzą amortyzatory teleskopowe. Wahacze montowane sa w dwóch punktach do belki pomocniczej przez tuleje metalowo-gumowe.

W samochodach wyprodkowanych po sierpniu 1987 r. zmieniono

Nakrętkę mocującą kolumnę resorującą do nadwozia z rozstawu pod klucz

22 mm na 21 mm

Średnicę czopa przegubu wahacza z

17 mm na 19 mm

oraz zastosowano inną osłonę gumową

Średnicę kołnierza przegubu zewnętrznego, przylegającego do łożyska piasty zwiększono z

50 mm na 53 mm

Średnicę osadzenia łożyska na piaście z

35 mm na 40 mm

Łożyska piasty koła

Średnica wewnętrzna z

35 mm na 40 mm

Średnica zewnętrzna z

66 mm na 72 mm

Zwrotnica

Średnica osadzenia łożyska piasty z

66 mm na 72 mm

Ramię do mocowania kolumny resorującej przesunięto o 5.5 mm do środka samochodu

Zawieszenie tylne
Typ - z wahaczami wleczonymi, połączonymi belką skrętną. Nadwozie oparte na kolumnach resorujących z amortyzatorami teleskopowymi. W niektórych modelach montowany jest stabilizator poprzeczny. Belka tylnego zawieszenia wykonana w kształcie litery V otwartej do tyłu.

Koła i ogumienie
Uwaga: Ze względu na stały rozwój konstrukcji tarcz kół może się okazać, że również w starszych modelach można zakładać nowsze typy tarcz kół od warunkiem, że głębokość osadzenia będzie identyczna.

Ciśnienie w ogumieniu

atm

Przód

silnik 40 kW

1.8

silnik 55, 66, 82 kW

2.0

diesel

2.0

Tył

wszystkie modele

1.8

Ciśnienie w kole zapasowym

specjalne, zwężone koło zapasowe

4.2 atm

normalne koło zapasowe

2.4 atm

Nadwozie

Typ - VW Golf/Jetta mają nadwozie samonośne. Rama pomocnicza występuje jako dosatkowy element, na którym zamocowany jest zespół napędowy, przekładnia kierownicza i wahacze poprzeczne. Płyta podłogowa, ściany boczne, dach i błotniki tylne sa zgrzane i spawane w jedną całość i stanowią konstrukcję nośną dla pozostałych podzespołów.