Silniki
Typ
silnika - Czterocylindrowy w układzie rzędowym, chłodzony
cieczą, wałek rozrządu w głowicy.
Kolejność zapłonu - 1-3-4-2 (Pierwszy cylinder od
strony koła rozrządu).
Rodzaje
silników - 1.1 i 1.3
Typ
|
Pojemność
|
Średnica
|
Skok
|
Stopień
sprężania
|
GN/HZ
|
1043
cm3
|
75
mm
|
59
mm
|
9.5
: 1
|
MH/HK
|
1272
cm3
|
75
mm
|
72
mm
|
9.5
: 1
|
Rodzaje
silników - 1.5, 1.6 i 1.8
Typ
|
Pojemność
|
Średnica
|
Skok
|
Stopień
sprężania
|
JB
|
1457
cm3
|
79.5
mm
|
73.5
mm
|
8.2
: 1
|
EW
|
1588
cm3
|
79.5
mm
|
80.0
mm
|
9.0
: 1
|
EZ
|
1595
cm3
|
81.0
mm
|
77.4
mm
|
9.0
: 1
|
GU/EX/EV/DX
|
1781
cm3
|
81.0
mm
|
86.4
mm
|
EX
9.0 : 1
DX/EV/GU 10.0 : 1
|
DIESEL
JR/RA/SB/1V
|
1588
cm3
|
76.5
mm
|
86.4
mm
|
23.0
: 1
|
Wiadomości
ogólne
Modele
M2 Volkswagena Golf i Jetta produkowane były od marca
1984r. Głównymi widocznymi różnicami w stosunku do
wcześniejszych modeli były: zmienione nadwozie i
dodatkowe elementy wyposażenia.
Silnik
i skrzynia biegów są umieszczone poprzecznie z przodu
samochodu, napęd przenoszony na przednie koła.
Dokonano drobiazgowych ulepszeń mechaniki, aby poprawić
noc użyteczną i zmniejszyć zużycie paliwa.
Podobnie
jak wczesniejsze modele, również M2 cieszy sie
popularnością, zapewniając oszczędność, niezawodność
i komfort jazdy.
Zaczepy
do holowania są zamontowane z przodu i z tyłu
samochodu. Przedni zaczep zakryty jest plastikową
pokrywą. Żeby odsłonić zaczep do holowania, należy
ścisnąć pokrywę, jednocześnie pociągając ją do
przodu. Lina holownicza nie powinna być wiązana do żadnego
innego elementu. Najlepiej jest używać liny, aby
zmniejszyć naprężenie w obu samochodach. Może to być
lina ze sztucznego włókna lub lina z elastycznym łącznikiem.
Części
zamienne dostępne są w wielu miejscach, np.: w
warsztatach VW, innych warsztatach i sklepach z
akcesoriami samochodowymi oraz w hurtowniach części
samochodowych.
- Numery
identyfikacyjne samochodu
Bardzo ważne są numery identyfikacyjne samochodu
przy zamawianiu części zamiennych lub uzyskaniu
informacji. Do tej pory było wiele modyfikacji
samochodu.
- Tabliczka
identyfikacyjna samochodu
Znajduje się w komorze silnika, z prawej strony
- Numer
podwozia
Jest w komorze silnika na przegrodzie oddzielającej
silni od części pasażerskiej (pod przednią szybą).
- Numer
silnika
W modelach 1.05 i 1.3 litra umieszczony jest na
bloku cylindrów, obok wspornika alternatora.
W modelach 1.6 i 1.8 litra umieszczony jest po lewej
stronie obok cylindrów.
Układ
chłodzenia i smarowania
Układ
chłodzenia
Pojemność układu chłodzenia
|
6.3
litra
|
Ciśnienie robocze układu
|
1.2
bar
|
Wyłącznik wentylatora chłodnicy
|
Temperatura włączenia
|
93
do 98 °C
|
Temperatura wyłączenia
|
88
do 93 °C
|
Temperatura początku
otwarcia termostatu
|
1.1 i 1.3
|
92
°C
|
1.6 i 1.8
|
85
°C
|
Temperatura całkowita
otwarcia termostatu
|
102
°C
|
Wydłużenie termostatu
|
Po podgrzaniu do temp 102 C
termostat powinien wydłużyć się o co
najmniej
|
7.0
mm
|
Płyn chłodzący
|
Stężenie
|
temp.
zamarzania
|
40%
|
-25
°C
|
50%
|
-35
°C
|
Układ
smarowania
Typ - Układ smarowania z filtrem bocznikowym
Pompa oleju 1.6 i 1.8
|
Luz międzyzębny
|
0.05
mm
|
Dopuszczalne zużycie
|
0.20
mm
|
Dopuszczalny luz poosiowy
|
0.15
mm
|
Ciśnienie oleju przy 2000
obr/min i 80 C
|
Dla silników benzynowych
|
2.0
min 1.4 bar
|
Dla silników wysokoprężnych
z doładowaniem
|
2.0
min 0.9 bar
|
Ciśnienie na wolnych
obrotach
|
0.3
bar
|
Pojemność układu
smarowania
|
3.5
litra
|
Od września 1985r
|
4.5
litra
|
Silniki
wysokoprężne
Typ - BOSCH
Filtr paliwa
|
Bosch
450 906 101
|
Pompa wtryskowa
|
rozdzielaczowa,
Bosch
|
Kolejność wtrysku
(nr 1 od strony paska rozrządu)
|
1-3-4-2
|
Prędkość
obrotowa biegu jałowego
|
do VII 1985
|
850
100 obr/min
|
od VIII 1985
|
850
30 obr/min
|
Prędkość
obrotowa
maxymalna
|
5350
50 obr/min
|
turbodiesel
|
5100
50 obr/min
|
Obsady
wtryskiwaczy
Oznaczenie obsady
wtryskiwacza Bosch - 0432217083
|
Rozpylacze
|
Oznaczenie rozpylacza Bosch
DNOSD293
|
Ciśnienie otwarcia
wtryskiwacza
|
nominalne
|
13...13.8
MPa
|
minimalne dopuszczalne
|
12
MPa
|
turbodiesel
|
nominalne
|
15,5...16.3
MPa
|
minimalne dopuszczalne
|
14
MPa
|
Filtr powietrza
|
suchy,
z wymiennym wkładem
|
Układ
elektryczny
Typ
- Tak jak i w innych samochodach VW Golf i Jetta wyposażone
są w 12 V-ową instalację prądu stałego z minusem na
mase.
Oporność uzwojenia cewki
zapłonowej
|
Układ ze stykami
przerywacza
|
Uzwojenie pierwotne
|
1.7
do 2.1 ohma
|
Uzwojenie wtórne
|
7000
do 12000 ohma
|
Układ tranzystorowy
|
Uzwojenie pierwotne
|
0.52
do 0.76 ohma
|
Uzwojenie wtórne
|
2400
do 3500 ohma
|
Rozdzielacz zapłonu
|
Kierunek obrotów
|
1.1 i 1.3
|
Przeciwny
do ruchu wskazówke zegara
|
1.6 i 1.8
|
Zgodny
z ruchem wskzówek zegara
|
Odstęp styków przerywacza
|
0.4
mm
|
Kąt zwarcia przerywacza
|
44°
do 50°
|
Początek działania
regulatora podciśnieniowego
|
1.1
|
1100
do 1500 obr/min
|
1.3
|
1500
do 1900 obr/min
|
1.6
|
1100
do 1300 obr/min
|
1.8
|
900
do 1100 obr/min
|
1.8 wtryskowy
|
1150
do 1450 obr/min
|
Kąt wyprzedzenia zapłonu
|
1.1 i 1.3
|
5°
|
1.6 i 1.8
|
18°
|
1.8 wtryskowy
|
6°
|
Świece zapłonowe
|
1.1
|
Champion
N7YCC lub N7YC
|
1.3, 1.6 i 1.8 do połowy
1985
|
Champion
N7YCC lub N7YC
|
1.3, 1.6 i 1.8 od połowy
1985
|
Champion
N7YCC lub N7BYC
|
Odstęp elektrod świecy
|
Champion N7YCC lub N7BYC
|
0.8
mm
|
Champion
N7YC
|
0.7
mm
|
Alternator
Typ - Bosch lub Motorola
Prąd maksymalny
|
55.65
lub 90 A
|
Minimalna długość
szczotek
|
5
mm
|
Rezystancja uzwojenia
wirnika alternatora Bosch
|
55 A
|
2.9
do 3.2 ohma
|
65 A
|
2.8
do 3.1 ohma
|
90 A
|
3.0
do 4.0 ohma
|
Rezystancja uzwojenia
wirnika alternatora Motorola
|
55 A
|
3.1
do 3.3 ohma
|
65 A
|
3.9
do 4.1 ohma
|
Żarówki
Reflektory główne
|
60/55
W
|
Przednie światła
pozycyjne
|
4
W
|
Tylne światła pozycyjne
|
5
W
|
Światła stop
|
21
W
|
Światła kierunkowskazów
|
21
W
|
Światła cofania
|
21
W
|
Światła oświetlenia
deski rozdzielczej
|
2
W
|
Sprzęgło
Typ
- Jednotarczowe, suche ze sprężyną tarczową z
mechaniczną lub automatyczną regulacją luzu.
Skok jałowy pedału sprzęgła
|
15
do 20 mm
|
Średnica
zewnętrzna tarczy sprzęgła
084 4-biegowa
|
180
mm
|
020 4-biegowa
|
190
mm
|
020 5-biegowa
|
200
mm
|
020 5-biegowa (sportowa)
|
210
mm
|
Maksymalne
bicie tarczy mierzone 2.5 mm od zewnętrznego brzegu
tarczy
084
|
0.3
mm
|
020 4 i 5-biegowa
|
0.2
mm
|
Dopuszczalna
głębokość wgłębień na końcach sprężyny
tarczowej
084
|
0.3
mm
|
Dopuszczalny luz obwodowy
tarczy
|
0.2
mm
|
Luzowi
0.2 mm na ząbkach wielowypustu odpowiada 1.9 mm na zewnętrznej
średnicy tarczy .
Momenty
dokręcania śrub i nakrętek
Skrzynia biegów typ 084
Doscisk sprzęgła
|
25
Nm
|
Koło zamachowe
|
75
Nm
|
Tuleja prowadząca łożyska
wycisku
|
15
Nm
|
Skrzynia
biegów typ 020 4 i 5-biegowa
Docisk sprzęgła
Śruby ze wzmocnieniem
|
200
Nm
|
Śruby bez wzmocnienia
|
75
Nm
|
Skrzynia
biegów
Typ
- 4 lub 5-biegowa, wszystkie biegi (również bieg
wsteczny) synchronizowane.
Oznaczenia
skrzyni biegów
4-biegowa silnik 1050 cm3
|
084
(6F)
|
4-biegowa silnik 1300 cm3
|
084
(4F lub 5F)
|
4-biegowa silnik 1600 cm3
|
020
(4R)
|
5-biegowa silnik 1600 cm3
|
020
(4T lub 9A)
|
5-biegowa silnik 1800 cm3
|
020
(8A)
|
Pojemności
Skrzynia biegów 084
|
2.2
litra
|
Skrzynia biegów 020
4-biegowa
|
1.5
litra
|
Skrzynia biegów 020
5-biegowa
|
2.0
litra
|
Luz szczeliny pierścienia
synchronizatora
|
0.5
mm
|
Maksymalny luz wzdłużny
wałka wej i wyj
|
0.5mm
|
Skrzynia
biegów 020 4 i 5-biegowa
Luz szczeliny pierścienia
synchronizatora
|
0.5
mm
|
Grubość sprężystych
pierścieni zabezpieczających, służących do
regulacji luzu koła zębatego 3-go biegu
|
Kolor
|
Brązowy
|
2.5
mm
|
Czarny
|
2.6
mm
|
Jasny
|
2.7
mm
|
Miedziany
|
2.8
mm
|
Mosiężny
|
2.9
mm
|
Niebieski
|
3.0
mm
|
Położenia
|
084
(All)
|
020
(4R)
|
020
(4T)
|
020
(9A)
|
1 bieg
|
3.45
|
3.45
|
3.45
|
3.45
|
2 bieg
|
1.95
|
1.94
|
1.94
|
2.11
|
3 bieg
|
1.25
|
1.28
|
1.28
|
1.44
|
4 bieg
|
0.89
|
0.90
|
0.90
|
0.89
|
5 bieg
|
-
|
-
|
0.74
|
0.89
|
bieg wsteczny
|
3.38
|
3.16
|
3.16
|
3.16
|
Przekładnia główna
|
3.88
|
3.66
|
3.66
|
3.66
|
Półosie
napędowe
Typ
- Półoś pełna (lewa) oraz wykonana z rury (prawa), z
przegubem równobieżnym na każdym końcu. W modelach z
silnikiem o mocy 55 i 65 kW na prawej półosi
zamocowany jest tłumik drgań.
Długość półosi
|
Lewa
|
Prawa
|
Skrzynia biegów 084
|
465
mm
|
677.2
mm
|
Skrzynia
biegów 020
Modele inne niż GTI
|
443
mm
|
677.2
mm
|
Modele GTI
|
447
mm
|
681.2
mm
|
Skrzynia automatyczna 010
|
443
mm
|
677.2
mm
|
Układ
hamulcowy
Typ
- Hamulec zasadniczy hydrauliczny, dwuobwodowy ze
wspomaganiem podciśnieniowym, działający na cztery koła,
dwuobwodowy, rozdzielony po przekątnej pojazdu, w niektórych
modelach z korektorem hamowania kół tylnych.
Przednie
hamulce tarczowe
Grubość tarczy
(nominalna)
|
1050 i 1300 cm3
|
10
mm
|
1600 i 1800 cm3
|
12
mm
|
1800 cm3 z wentylowanymi
tarczami
|
20
mm
|
Grubość tarczy
(minimalna)
|
1050 i 1300 cm3
|
8
mm
|
1600 i 1800 cm3
|
10
mm
|
1800 cm3 z wentylowanymi
tarczami
|
18
mm
|
Grubość klocków
hamulcowych (nominalna)
|
1050 i 1300 cm3
|
12
mm
|
1600 i 1800 cm3
|
14
mm
|
1800 cm3 z wentylowanymi
tarczami
|
10
mm
|
Grubość klocków
hamulcowych (minimalna)
|
Dla wszystkich typów
|
7
mm
|
Max bicie tarcz mierzone
przy krawędzi zewnętrznej
|
0.06
mm
|
Hamulce
tylne bębnowe
Wewnętrzna średnica bębna
hamulcowego
|
180
mm
|
Max średnica bębna
hamulcowego
|
181
mm
|
Max bicie bębna
|
Promieniowe - na
powierzchni trącej
|
0.05
mm
|
Wzdłużne - na powierzchni
styku z kołem jezdnym
|
0.2
mm
|
Grubość okładziny szcęki
hamulcowej (łącznie ze szczęką)
|
5.0
mm
|
Minimalna grubość okładziny
szczęki (bez szczęki)
|
2.5
mm
|
Średnica cylinderka
hamulcowego
|
14.29
mm i 17.46 mm
|
Hamulce
tylne tarczowe
Grubość tarczy hamulcowej
(nominalna)
|
10.0
mm
|
Grubość tarczy hamulcowej
(minimalna)
|
8.0
mm
|
Max bicie tarczy
|
0.06
mm
|
Grubość klocka
hamulcowego (nominalna)
|
12.0
mm
|
Grubość klocka
hamulcowego (minimalna)
|
7.0
mm
|
Pompa hamulcowa
dwustopniowa
|
Średnica cylindra pompy
|
20.64
mm
|
Serwo
|
Średnica przepony serwa
|
177.8
mm i 228.6 mm
|
Układ
kierowniczy
Typ
- Z przekładnią zębatkową i bezpieczną energochłonną
kolumną kierownicy. Na życzenie montowane jest
wspomaganie w układzie kierowniczym.
Średnica zawracania
|
10.5
m
|
Promień zataczania ujemny
|
8.2
mm
|
Liczba obrotów koła
kierownicy
|
W modelu standardowym
|
3.83
|
W modelu ze wspomaganiem
|
3.17
|
Położenie przekładni
kierowniczej
|
W modelu standardowym
|
20.8
|
W modelu ze wspomaganiem
|
17.5
|
Pojemność układu
kierowniczego ze wspomaganiem
|
0.7
do 0.9 litra
|
Olej do przekładni
kierowniczej ze wspomaganiem
|
ATF
|
Pasek klinowy napędu pompy
wspomagania
|
9.5
x 740 LA
|
Geometria kół przednich
|
Zbieżność
|
0°
|
Kąt pochylenia koła
|
-30°
|
Dopuszczalna różnica pomiędzy
obiema stronami
|
30°
|
Kąt wyprzedzenia zwrotnicy
|
1°30`
|
Dopuszczalna różnica pomiędzy
obiema stronami
|
1°
|
Geometria kół tylnych
|
Zbieżność
|
25`
|
Dopuszczalny błąd w
regulacji
|
25`
|
Kąt pochylenia koła
|
-1°40`
|
Dopuszczalna różnica pomiędzy
obiema stronami
|
25`
|
Zawieszenie
Typ
- Niezależne, z kolumnami resorującymi, typu Mac
Pherson, dolnymi wahaczami trójkątnymi. W niektórych
modelach montowany jest stabilizator poprzeczny. W skład
kolumn resorujacych wchodzą amortyzatory teleskopowe.
Wahacze montowane sa w dwóch punktach do belki
pomocniczej przez tuleje metalowo-gumowe.
W
samochodach wyprodkowanych po sierpniu 1987 r. zmieniono
Nakrętkę mocującą
kolumnę resorującą do nadwozia z rozstawu pod
klucz
|
22
mm na 21 mm
|
Średnicę czopa przegubu
wahacza z
|
17
mm na 19 mm
|
oraz zastosowano inną osłonę
gumową
|
Średnicę kołnierza
przegubu zewnętrznego, przylegającego do łożyska
piasty zwiększono z
|
50
mm na 53 mm
|
Średnicę osadzenia łożyska
na piaście z
|
35
mm na 40 mm
|
Łożyska piasty koła
|
Średnica wewnętrzna z
|
35
mm na 40 mm
|
Średnica zewnętrzna z
|
66
mm na 72 mm
|
Zwrotnica
|
Średnica osadzenia łożyska
piasty z
|
66
mm na 72 mm
|
Ramię do mocowania kolumny
resorującej przesunięto o 5.5 mm do środka
samochodu
|
Zawieszenie
tylne
Typ - z wahaczami wleczonymi, połączonymi belką skrętną.
Nadwozie oparte na kolumnach resorujących z
amortyzatorami teleskopowymi. W niektórych modelach
montowany jest stabilizator poprzeczny. Belka tylnego
zawieszenia wykonana w kształcie litery V otwartej do
tyłu.
Koła
i ogumienie
Uwaga: Ze względu na stały rozwój konstrukcji
tarcz kół może się okazać, że również w
starszych modelach można zakładać nowsze typy tarcz kół
od warunkiem, że głębokość osadzenia będzie
identyczna.
Ciśnienie w ogumieniu
|
atm
|
Przód
|
silnik 40 kW
|
1.8
|
silnik 55, 66, 82 kW
|
2.0
|
diesel
|
2.0
|
Tył
|
wszystkie modele
|
1.8
|
Ciśnienie w kole zapasowym
|
specjalne, zwężone koło
zapasowe
|
4.2
atm
|
normalne koło zapasowe
|
2.4
atm
|
Nadwozie
Typ
- VW Golf/Jetta mają nadwozie samonośne. Rama
pomocnicza występuje jako dosatkowy element, na którym
zamocowany jest zespół napędowy, przekładnia
kierownicza i wahacze poprzeczne. Płyta podłogowa, ściany
boczne, dach i błotniki tylne sa zgrzane i spawane w
jedną całość i stanowią konstrukcję nośną dla
pozostałych podzespołów.
|