WITAM! Na www.volkswagenjetta.prv.plWITAM! Na www.volkswagenjetta.prv.plWITAM! Na www.volkswagenjetta.prv.plWITAM! Na www.volkswagenjetta.prv.pl




W miarę rozwoju motoryzacji kierowcy oczekują od swoich samochodów coraz więcej. Dla jednych najważniejsza jest duża moc silnika, dla innych dynamiczne osiągi lub sportowe zawieszenie. Nowy Volkswagen Bora łączy wszystkie te cechy gwarantując jednocześnie wysoką jakość i bezpieczeństwo. Krotko mówiąc szeroka gama modeli Volkswagena uzupełniona została o kolejny, atrakcyjny pojazd klasy średniej. Słowo Bora oznacza świeży i silny wiatr znad Adriatyku. Jest to idealna nazwa dla dynamicznej, czterodrzwiowej limuzyny, stanowiącej ciekawe połączenie sportowej stylistyki i wysokiego komfortu jazdy. Z przodu samochodu przykuwają uwagę prostokątne reflektory z niezwykle gadką strukturą klosza. Reflektory, światła przeciwmgielne oraz kierunkowskazy umieszczono w tym samym zespole świetlnym. Efektem tego jest większa skuteczność oświetlenia zewnętrznego i ciekawszy wygląd pojazdu. Ciekawym pomysłem stylistycznym okazało się zintegrowanie znaku firmowego VW z zamkiem pokrywy bagażnika. Nowoczesnym rozwiązaniem jest również otwieranie bagażnika za pomocą przycisku sterowania elektrycznego, zamiast stosowanej zazwyczaj tradycyjnej dźwigni. 

  Wyposażenie 

VW Bora jest bogato wyposażony, ponieważ już w standardzie znalazły się poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS (od wersji 115KM/85kW także z EDS), wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek oraz pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi. Pięciobiegowa, manualna skrzynia biegów może być na życzenie zastąpiona elektronicznie sterowaną, automatyczną przekładnią czterostopniową. Na uwagę zasługuje program dynamicznego przełączania biegów (DSP) z Fuzzy - Logik, który dostosowuje się do indywidualnego stylu jazdy kierowcy, odpowiednio dobierając moment zmiany biegu. W podobny sposób zastosowane programy rozpoznają wzniesienia i zjazdy, wybierając najwłaściwsze przełożenie. Poza bogatą wersją podstawową, VW Bora oferowany jest także w wersji "Trendline", "Comfortline" i "Highline". Na sportowe elementy wersji "Trendline" składają się m.in. pokryte skórą koło kierownicy, skórzana dźwignia zmiany biegów i skórzana dźwignia hamulca ręcznego. "Comfortline" podkreśla ekskluzywny charakter samochodu poprzez 16 calowe stalowe obręcze kół z ogumieniem 205/55 R 16. Kratka wlotu powietrza oraz boczne listwy ochronne mają kolor nadwozia, szyby są, elektrycznie otwierane, a koło kierownicy pokryte jest skórą. Atrybutem pakietu "Highline" są sześcioramienne aluminiowe obręcze, elektrycznie otwierany dach oraz automatycznie ściemniające  się lusterko wewnętrzne. W ramach wyposażenia dodatkowego dostępne są również takie elementy jak sprzężony z odbiornikiem system nawigacyjny, reflektory ksenonowe 16 calowe koła i fotele ustawiane elektrycznie 

Wnętrze 

Wnętrze pojazdu jest efektownym połączeniem tkanin i wysokiej jakości tworzyw sztucznych. Wytwarza to szczególny nastrój elegancji. Harmonizują z nim okrągłe przyrządy na desce rozdzielczej, o niebieskiej tonacji tła i wskazówkach podświetlonych na czerwono. Przykładem doskonale zaprojektowanego wnętrza jest fotel kierowcy z płynną regulacją wysokości oraz kierownica, z regulacją jej położenia. VW Bora w wersji "Highline" może być wyposażony w fotel kierowcy regulowany elektrycznie w ośmiu płaszczyznach, za pomocą umieszczonych z boku przycisków. Oprócz tego istnieje możliwość zapamiętania ustawień fotela i uaktywnienia ich po naciśnięciu przycisku lub za pomocą zdalnego sterowania centralnym zamkiem. W tym samym czasie następuje dopasowanie zewnętrznych lusterek do indywidualnych preferencji kierowcy. Na oparciach foteli przednich znajdują, się kieszenie służące do przechowywania drobnych przedmiotów, a w podłokietniku tylnego oparcia znajduje się schowek na drobiazgi. Oparcie tylnych siedzeń można zamknąć na kluczyk i w ten sposób przechowywane przedmioty będą bezpieczniejsze. Kanapa tylna, z dwoma zagłówkami, dzielona jest w proporcji 60:40. Z myślą o najmniejszych pasażerach przystosowano ją do montowania fotelików dziecięcych w systemie ISOFIX. Z przodu znajdują się uchwyty na pojemniki z napojami. Bagażnik w którym znajduje się pełno wymiarowe koło zapasowe  ma pojemność 455 litrów. i wykończony jest wysokogatunkowym materiałem. Przestrzeń bagażowa można podwoić przez złożenie tylnej kanapy. Dolna krawędź bagażnika zabezpieczona jest przed zarysowaniem progiem wykonanym z nierdzewnej blachy. 

Silniki

Ofertę silnikową VW Bora stanowią cztery silniki benzynowe i dwa silniki Diesla. Najmniejszą jednostkę napędową dostępną w Polsce, jest szesnastozaworowy silnik 1,4 I. (75 KM/55 kW). Natomiast najczęściej zamawiany przez naszych klientów jestsilnik 1,6 l. o mocy 100 KM 74kW Kadłub tego silnika i głowica cylindrów wykonane są z aluminium, dzięki czemu pojazd jest znacznie lżejszy. Prędkość 100 km/h samochód osiąga w 11,7 sek. a zapewniona przez producentów prędkość maksymalna wynosi 188 km/h. Ta wersja Bory zużywa średnio 7,7 litra benzyny na 100 km. Sportową jazdę przy szczególnie niskiej emisji szkodliwych substancji gwarantuje nowy, czterocylindrowy silnik 2,0 I. o mocy 115 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 170 Nm i osiągany jest już przy 2400 obr/min. Zapewnia to duże wartości mocy w całym zakresie obrotów  silnika. Z tak† jednostką napędową pojazd przyspiesza do 100 km/h w 11 sek. i może osiągnąć prędkość 195 km/h. Napęd ten jest szczególnie ekonomiczny gdyż przy jego konstrukcji uwzględniono coraz ostrzejsze przepisy dotyczące emisji spalin. Średnie zużycie paliwa wg normy MVEG wynosi 8,0 litrów na 100 km. Silnik V5 to pochodna znanego silnika VR6. Nie ma w nim przedniego cylindra, zmodyfikowany został wodny układ chłodzenia i odpływ oleju z głowicy cylindrów. Jednostka V5 pozwala na rozwinięcie mocy 150 KM (110 kW) przy pojemności 2,3 I. Warto zwrócić uwagę na równomierny przebieg charakterystyki momentu obrotowego, który został uzyskany przez zastosowanie regulowanego kolektora ssącego w połączeniu z kolektorem wydechowym. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 205 Nm, uzyskiwany jest już w niskim zakresie prędkości obrotowych - 3200 obr/min. Dla kierowcy oznacza to swobodne wyprzedzanie na szosie na czwartym lub piątym biegu. Poszczególne wtryskiwacze paliwa optymalizują sterowane elektronicznie przygotowanie mieszanki i mają wpływ na właściwy przebieg spalania, przy jednocześnie niskiej emisji spalin. Bora z silnikiem V5 osiąga 100 km/h w ciągu 9,1 s. Maksymalna prędkość to aż 216 km/h. Niewysokie, zważywszy na moc silnika zużycie paliwa wynosi 9,3 litra na 100km. Spokojna praca silnika, barwa dźwięku porównywalna z silnikiem benzynowym szczególnie niska emisja szkodliwych substancji i zapas mocy już przy niskich prędkościach obrotowych - oto cechy wysokoprężnych jednostek napędowych z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem. 

VW Bora z silnikiem TDI o mocy 9OKM, przyspiesza do 100kmlh w 12,9 sek. i może osiągnąć prędkość 180 km/h. Maksymalny moment obrotowy, wynoszący 210 Nm, uzyskiwany jest przy 1900 obr/min. VW Bora z tą wersją silnikową, dostępny jest na życzenie z napędem na cztery koła 4 Motion. Dzięki zastosowaniu napędu na cztery koła, podczas jazdy po mokrej lub śliskiej nawierzchni znacznie spada ryzyko wpadnięcia w poślizg przez którekolwiek z kół. Energia napędowa zostaje odpowiednio rozdzielona pomiędzy wszystkie cztery koła. Najwyższy moment obrotowy - 235Nm przy 1900 obrotach na minutę, posiada studziesięciokonny silnik TDI. Dzięki zastosowanej w tym silniku turbinie o zmiennej geometrii łopatek,  wystarczy już lekkie naciśnięcie na pedał gazu aby poczuć delikatne wciskanie w fotel. Przyspieszenie od 0 do 100 kmlh zajmuje tylko 10,9 sek., a uzyskiwana prędkość to 193 km/h. Zużycie paliwa pozostaje na niezwykle niskim poziomie 5,0 I., dokładnie tak samo jak v  przypadku dziewięćdziesięciokonnego TDI. niedalekiej przyszłości planuje się wprowadzenie na rynek VW Bora z silnikiem TDI 115 KM, z jeszcze wyższym momentem obrotowym. Wiosną przyszłego roku pojawi się zbudowany w technice czterozaworowej silnik V6 2,8 I., osiągający moc 204 KM. 

Bezpieczeństwo

Aby nowy Volkswagen Bora zachował swoją wartość na długie lata, niezależnie od tego ile tysięcy kilometrów przejechał, koncern postawił sobie podczas prac konstrukcyjnych wyjątkowo wysokie wymagania jakościowe. Bezpieczeństwo w VW Bora zapewnia przede wszystkim specjalna struktura karoserii. W razie kolizji drogowej większa część energii absorbowana jest przez strefy kontrolowanego zgniotu.  W skupach, drzwiach i progach znajdują się dodatkowe wzmocnienia, zwiększające bezpieczeństwo pasażerów w przypadku kolizji bocznej. Karoseria jest całkowicie ocynkowana i objęta dwunastoletnią gwarancją. W procesie produkcji zastosowane zostały specjalne metody spawania i tłoczenia, które umożliwiły uzyskanie sztywności charakterystycznej dla samochodów najwyższej klasy. Odporność karoserii na skręcanie ma dwie zalety: po pierwsze nastąpiło ograniczenie przemieszczeń elementów konstrukcji karoserii i wynikających z tego hałasów. Po drugie maksymalnie zwężono szczeliny przy drzwiach i pokrywach silnika i bagażnika. Uzyskana w ten sposób sztywność karoserii ma korzystny wpływ na prowadzenie samochodu i dynamik' jazdy. Układ zawieszenia w nowej Borze został skonstruowany tak aby maksymalnie zwiększyć bezpieczeństwo, zapewnić wysoki komfort jazdy i sportowa dynamikę. Oś przednia zawieszona jest na kolumnie McPhersona ze sprężynami śrubowymi oraz niezależnym zawieszeniem kół na wahaczu trójkątnym. Oś tylna jest typu kompaktowego. Umieszczone z przodu i z tyłu stabilizatory poprawiają , prowadzenie samochodu na łukach, umożliwiając sportowy charakter jazdy. Hamulce kół są tarczowe, przednie wentylowane. Do tego dochodzi elektronicznie sterowany układ antypoślizgowy z elektronicznym rozdziałem siły hamowania. W samochodach z silnikiem V5, w wyposażeniu standardowym znajduje się także elektroniczny system stabilizacji zadanego kierunku jazdy - ESP. Pojazd ma 4376 mm długości, 1735 mm szerokości i 1446 mm wysokości. Rozstaw kół wynosi 2513 mm i tym samym zapewnia dużą przestrzeń we wnętrzu, w sam raz dla pięciu osób.